The conversation of the horeca

The conversation of the horeca

15 december 2013

Chef de parti Maartje telling us what she thinks

Lieve mensen, today's post is een interview met Maartje, chef de parti bij SOHO Dining. Misschien ook eens interessant om het allemaal eens van een andere kant te bekijken. Enjoy! 

Zo, chef de parti, even algemeen. Hoe belangrijk vind jij zelf de manier waarop een restaurant communiceert met haar gasten?

Ik denk dat goede communicatie het onderscheid maakt tussen goede en slechte restaurants. Het gaat niet alleen om hoe je je gasten benaderd, maar ook het eten wat je ze voorzet is communicatie. Als iemand jou zure soep voorschotelt, dan word je toch ook niet erg vrolijk toch?


Hoe draag je hier zelf aan bij als kokzijnde?


In elk gerecht stop ik een beetje liefde. Maakt het eten lekkerder, echt geen grapje. Daarnaast neem ik wensen en commentaar (wat gelukkig niet vaak voorkomt) van gasten serieus. Laatst had ik bijvoorbeeld een vrouw in het restaurant die de uitsmijter niet goed vond. Dan vraag ik hoe ze hem dan graag zou willen zien en maak hem opnieuw. Ik breng hem vervolgens zelf naar haar toe om haar mening te peilen. Mevrouw dik tevreden, genoeg fooi en vaak teruggekomen.


Wat vind jij zelf het belangrijkste aan een avondje uiteten?


Ik ben een kok, dus natuurlijk de kwaliteit van het eten. Het liefst biologisch en altijd vers! Daarnaast vind ik het erg belangrijk dat de bediening kundig is. Weten wat ze verkopen. En het is fijn als ze precies kunnen inschatten wanneer gasten behoefte hebben aan hulp en wanneer ze met rust gelaten willen worden. Ik ben zelf misschien een beetje pietleuterig daarin haha, maar na een opleiding hotelmanagement en jaren werken in de horeca word je gewoon een beetje kritisch. Iemand aan je tafel die zijn werk met liefde doet is veel prettiger dan zo'n lamballige student die op fooi zit te azen. 


"Mensen verrassen met een mooi opgemaakt bord is echt het leukste wat er bestaat" 

Hoe communiceer jijzelf met de gasten via de manier waarop je een bord opmaakt?

Borden opmaken is echt een van mijn favoriete dingen binnen het koken. Je kunt hier zoveel creativiteit in kwijt. Je zou het niet denken, maar je kunt spelen met kleuren, texturen, dieptes en natuurlijk moet het er gewoon lekker uitzien. Ik geef nooit een bord mee waar ik niet tevreden over ben. Mensen verrassen met een mooi opgemaakt bord is echt het leukste wat er bestaat. Soms breng ik het zelf naar de gasten om bijvoorbeeld uitleg te geven over de kaas. Daar reageren gasten altijd erg enthousiast op. Een mooi opgemaakt bord is een cadeautje van de kok aan de gast. 



De gezelligheid onder de collega's, hoe bepaalt deze onderlinge communicatie de werksfeer en zo ook de kwaliteit van het eten en de dienstverlening?


Als het personeel het onderling gezellig heeft, wordt de hele sfeer in het restaurant veel beter. Er kan gelachen worden en zo'n ontspannen sfeer ervaren de gasten ook. Daarnaast loopt de bediening met een lach rond. Personeel staat voor elkaar klaar en helpt elkaar als het druk is of het even niet lukt. Horeca heeft echt te maken met goede timing, goede communicatie onderling. Gastvrijheid, elkaar helpen en heel hard werken. Als personeel dit in balans kan houden, hangt er een hele relaxte en fijne sfeer in een restaurant!

Een restaurant met een onderscheidend concept, belangrijk of niet?


Voor mij zelf heel belangrijk. Ik hou van nieuwe dingen. Het verschilt wel absoluut per doelgroep. Oudere mensen worden echt niet vrolijk van een veganistische salade met kikkererwten, alfalfa en groenten die ergens aan de andere kant van de wereld zijn geplukt. Die willen gewoon koffie met vlaai. Haha, zo simpel is het eigenlijk. 


De aankleding van een restaurant, in mijn ogen óók errug belangrijk, in hoeverre draagt dit bij aan het succes van een restaurant?


Ja, dat weet ik eigenlijk niet. Als het eten fantastisch is en de aankleding niet, kom ik graag nog een keer terug. Prachtige restaurants met mooie verlichting en perfect tafellinnen is allemaal leuk en aardig, maar als de bediening en het eten niks is, nee bedankt. Een restaurant moet daarnaast wel warmte uitstralen, vind ik. Een mooie aankleding kan een concept versterken, maar goed eten en goede bediening staan altijd op nummer één voor mij!


Wat wil jij , met jouw ervaring, nog meegeven aan mijn lieve, trouwe volgers?


Ik wil heel graag aan iedereen meegeven dat goed eten echt op je gemoedstoestand werkt. Eerlijke producten dragen bij aan een vrolijke mood. Dus lieve studenten, laat dat zielig Euroshopper plofkipje staan en kies voor en eerlijke variant of goedkoper, kies voor een lekkere groente! Goed voor je karma en voor je lichaam natuurlijk ook. Dit antwoord hadden diegene die mij kennen ook wel kunnen verwachten toch?

Kom je nog een keer lekker bij me eten, Jalou? Maak ik risotto!
 

~

Thanks Maartje, en wat een aanbod! Godnondeju, mijn antwoord is JA!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten