The conversation of the horeca

The conversation of the horeca

29 december 2013

TREND: Berlijnisering van de horeca

Ik was eens even research (hbmeo.nl) aan het doen en toen kwam ik erachter dat wij hier in Nederland door de crisis dingen anders zijn gaan aanpakken. Ook in de horeca. Zo zien we dat de Berlijnse cafés en restaurants ondanks de crisis nog steeds rise and shining zijn. Toen begonnen die Hollanders te denken: hóe doen ze dat toch? Dit uitgezocht hebbende trokken ze de conclusie: hey, misschien moeten we dit maar gewoon na-apen?

Wat is nou dan dat Berlijnse concept, hoor ik jullie denken? Het draait in de Berlijnse horeca vaak om het hebben van een alternatieve, budget (maar niet cheape) uitstraling, om zo een hoge laagdrempeligheid te creëren. Mensen stappen sneller ergens binnen waar het er relaxed en chill uitziet, dan waar de chiqueheid vanaf straalt en het er allemaal erg formeel aan toegaat (ligt natuurlijk per doelgroep anders, maar als je gewoon even kijkt naar de 'normale' mens die een dreuntje gekregen hebben van de crisis of wij studenten).
Zo'n Berlijns budget-cafeetje heeft vaak een alternatieve look. Gebruikmakend van gerenoveerd tweedehands meubilair en wanden van beton. Hierdoor creëer je deze uitstraling, maar ook een informele sfeer. 

De kern van dit hele concept is een LAGE PRIJS. Dit weet de Berlijnse horeca te organiseren door een niet al te uitgebreide kaart, tweedehandsinrichting en selfservice. Wat uitmuntend goed is aan dit concept, is dat zij zoeken naar een eigen plekje op de markt en niet in de middenmoot gaan zitten. Het is OF een luxe, chique restaurant met alles erop en eraan, OF juist dat budgetconcept. Niks ertussenin. 

Als jullie een beetje mijn blog hebben bijgehouden, kunnen jullie concluderen dat ik dit concept wel leuk vind. De Burger bijvoorbeeld lijkt hier wel een beetje. Of in ieder geval proberen ze zo'n zelfde soort uitstraling te krijgen en dit lukt best aardig. 

WHAT DO YOU THINK? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten