The conversation of the horeca

The conversation of the horeca

9 december 2013

The Spanish way of eating

Nou, ik ben heerlijk een aantal daagjes ertussen uit. Beetje chillen in Spanje, in het zuiden om precies te zijn. En waarom dan niet een blog schrijven over de toch wel opvallende verschillen in de horeca in Espana en Holanda?

Ik zal eerst eens mijn verwachtingen uitspreken. Ik verwachtte in Zuid-Spanje kleine, gezellige, sfeervolle tapasbarretjes tegen te komen met een leuke Spaanse inrichting. Typisch Spaanse tapasgerechten zoals 'wij' ze in 'Nederland' kennen. Albondigas, brood met aioli, olijventapenade, pinchos etc.

Ik denk dat velen van jullie dit ook zo voor zich zien. Een deel ervan krijg je natuurlijk zeker ook, maar toch is het heel anders. De manier waarop het gepresenteerd wordt op het bord. De aankleding, de communicatie tussen de bediening en ons.
Zo verloopt de communicatie in Nederland iets formeler en doet de bediening z'n best om vriendelijk over te komen en de gasten een fijne avond te bezorgen. In Spanje is het meer dat iedereen z'n werk doet en that's it. In Spanje is het ook niet gebruikelijk dat je steeds 'gracias' zegt wanneer ze een drankje komen brengen of het eten komen opnemen. Beiden hebben z'n charmes.

Qua aankleding zag ik kleine restaurantjes voor me met sfeerlichtjes, leuke inrichting en een Zuid-Europese uitstraling. Dit is dan nét iets anders. Vaak hangen er tv's op en is er fel TL-licht. Ook de dozen en de kratten staan redelijk verspreid door het restaurant heen.

Als ik het allemaal even zo analyseer denk ik dat ze in Spanje allemaal een stuk soepeler zijn en het gewoon gaat wat er op de tafel staat en alles eromheen komt op de tweede plek. Dat hele verhaal waar ik het vaker over had, 'het totale concept van een restaurant' zie je hier niet echt terug. Geen poespas, gewoon lekker eten.

Morgen vertrekken we lekker een dagje naar Sevilla, stukje toeristischer, dus maybe I'll change my mind.

Adios amigos!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten