The conversation of the horeca

The conversation of the horeca

28 december 2013

GASTBLOG: Het leven in een hotel

Mijn ouders hadden een eigen hotel-café-restaurant in Vaals: Hotel de Hollande en ben hierin opgegroeid. Er kwamen veel verschillende gasten: Duitsers vooral voor het restaurant en Nederlanders voor het hotel.

OMGANG GASTEN
Gastvrijheid stond bij ons hoog in het vaandel. Het waren nogal sjieke gasten die dus ook als koning bediend wilden worden. Zoals de uitdrukking: de klant is koning! Wat de gast ook vroeg, men werd op hun wenken bediend. Stel er zaten bijvoorbeeld zes gasten aan een tafel, eentje vroeg iets en vijf minuten vroeg een ander iets en vijf minuten weer een ander! Geen probleem! Dat was gewoon zo. Beleefd gasten bedienen stond op nr. 1. Alhoewel het wel best intensief was om onze gasten te bedienen. De gasten waren namelijk toch wel van een hoger level.

INTERNE COMMUNICATIE 

De interne communicatie was erg direct en recht toe recht aan. Tussen de zwarte jassen (bedienend personeel) en de witte jassen (keukenpersoneel) ging het er soms wel hard aan toe. De koks zijn altijd wel bepalend, maar dat past niet altijd in het pakketje van de kelners. In stressvolle situaties wel eens hard tekeer gegaan.

Al met al stond gastvrijheid bovenaan waardoor het soms wel wat drukte en stress opleverde!

'CONCEPT'
Voorkant menukaart

Het concept van onze zaak was een klassieke keuken met een keur van Franse gerechten, zoals tournedos poivre, stroganoff, oesters, kreeft en andere Franse gerechten. Er werden bereidingen gedaan aan tafel zoals sauce au poivre, crepes suzettes, irish coffee!

De menukaart was redelijk vast dus rouleerde niet echt. Wel waren er altijd een aantal specialiteiten.
Verder was de wijnkaart zeer uitgebreid met een keur aan goede Franse en Duitse wijnen die bewaard werden in onze mooie wijnkelder.
We hadden een uitgebreide sjieke menukaart en daarbij nog een lunchkaart!
De menukaart was origineel in het Frans geschreven.




INRICHTING & UITSTRALING



Onze zaak was warm ingericht met (in die tijd) een Perzisch tapijt op de tafel, natuurlijk altijd (goed verzorgd) peper en zout stel, een keurig bloemetje in een mooi vaasje, een asbak!
De bar was heel origineel, hout en een buffet van koper, prachtig!
De bediening liep altijd in zwart/wit, dus heren in zwart pak en ikzelf in een zwart rok met witte blouse en een wit schortje! Heel erg netjes allemaal.
Er werd gewerkt met veel zilverbestek en koper.

MIJN VISIE OP DE HORECA

Aangezien ik opgegroeid ben in de horeca, houdt mij dat ook veel bezig. Ik vind het belangrijk dat er op de juiste manier wordt gewerkt en geconsumeerd. Ik zal daar dan ook best kritisch op zijn. Al met al heb ik er veel van geleerd en meegenomen in mijn verdere leven. Natuurlijk is het ook een vak wat veel tijd kost als familie en daar moet je je weg in vinden.

Bettina Lemmens,
Mama

Geen opmerkingen:

Een reactie posten