The conversation of the horeca

The conversation of the horeca

5 januari 2014

De gepasseerde 16+17-jarige drinkers

Al vijf hele dagen mogen de 'breezersletten en -slettinnen' van 16 + 17 jaar onder ons geen druppeltje alci meer kopen in zowel supermarkten als uitgaangsgelegenheden. Als ik nu ook nog in die leeftijdscategorie zat zou ik gaan liggen huilen in een hoekje, dus ik heb enigszins makkelijk praten nu, maar goed.

Dit betekent dat het deurbeleid van horecagelegenheden een stuk strenger moet en gaat worden. Waar dan ook. De leeftijd is zo goed als altijd 18+ geweest overal, maar toch werden meiden en jongens binnengelaten die hun ID niet hoefde te laten zien en konden zo dus als (misschien) 16-jarigen ook wel een biertje drinken. Nu mag en kan dat niet meer. De kans is dus groot dat ook aan de bar bij hte bestellen van een Sourz gevraagd wordt naar je leeftijd. Deze regel zal veel veranderen. Vooral de sfeer en de onderlinge communicatie.

GEVOLG

Doordat er (hopelijk) minder 16- en 17-jarigen aanwezig zullen zijn op bijvoorbeeld Stratumseind, denk ik dat dat de sfeer goed zal doen. De kloof tussen jong en oud is nu heel groot, en deze zal nu kleiner worden. Als ik nu ergens in het weekend ergens binnenloop, bijvoorbeeld zoals ik in een eerdere post noemde Café de Buren, ligt de leeftijd wel errug laag. Zo laag dat het mensen van mijn leeftijd (ook absoluut nog niet oud dus) wegjaagt. Je krijgt een bepaalde publieksgroep waar ik niet weet of je trots op moet zijn. Ik hoop dat dit door het verhogen van de leeftijdgrens positief veranderd.
Gister liep ik weer eens over Stratumseind. Een kudde van 16-jarige, comazuipende, joelende meisjes en jongens liep me gewoon bijna plat. Ja, dit maakt mijn zin niet beter. Ik gun deze leeftijdsgroep zeker een uitgaansgelegenheid, maar dan wordt dat dus ergens waar ook geen alcohol aangeboden wordt en dus niet op dezelfde plek als waar de 18+'ers op stap gaan.

Ik denk dus dat het zowel voor de gezondheid van de jongeren en voor de sfeer in de uitgaansgelegenheden zeker een stap in de goede richting is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten