The conversation of the horeca

The conversation of the horeca

11 januari 2014

Tatoeages, heupbroeken en naveltruitjes

Communicatie gaat niet alleen om kletsen en bepaalde gezichten trekken, maar ook om kleding. Kleding communiceert veel. Vooral in de horeca. Restaurants waarbij personeelskleding verplicht wordt, geven een totaal andere indruk dan restaurants waar je je eigen kleding aan mag. Ook sieraden, tatoeages en make-up geven een bepaalde indruk.

Ja en WAT communiceert het dan?

Restaurants/cafés waarbij je personeelskleding aan hebt, zie je meestal dat het er iets strikter aan toegaat. Meer regeltjes, formelere omgang met de gasten etc. In personeelskleding zitten ook nog veel verschillen. Nette zwarte bloesjes en een sloof, of een uitgewassen truitje met vouwen erin, laat zien wat je uit wil stralen.



VOORBEELD:
Ribs Factory. Op het werk hebben wij allemaal bedrijfskleding. Voor de chicks een strak truitje met het logo erop en een sloof en voor de boys een nette blouse. Dit ziet er allemaal netjes uit, maar sieraden worden niet verboden. Dit is een combi van formeel en netjes, maar ook los.

Maaaaar je kunt ook gewoon in je eigen, oude vertrouwde broek en truitje komen. Why not?! Dit moet wel passen bij het concept en het soort restaurant dat je hebt/bent. Dit oogt persoonlijk en maakt de communicatie een stuk informeler. Er zullen mensen zijn die dit een stuk prettiger vinden.

VOORBEELD:
Ja hoor, issie weer: De Burger. Hier hebben ze allemaal eigen kleding aan en hier zitten volgens mij ook weinig eisen aan. Van Uggs tot Nike Airmax en van coltruien tot spaghettibandjes-truitjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten