The conversation of the horeca

The conversation of the horeca

4 januari 2014

De macht van "De Menukaart"..

Er worden meer trucjes toegepast op een menukaart dan je denkt. Trucjes om de omzet te verhogen bijvoorbeeld. Ik hoor je denken: wat communiceert zo'n menukaart nu eigenlijk en hoe kun je dit beïnvloeden?

Ten eerste moet de menukaart natuurlijk mooi worden vormgegeven en helemaal passen bij de huisstijl van het desbetreffende restaurant/café. Een aantrekkelijke kaart, die je aandacht trekt en die ook duidelijk en overzichtelijk is. Persoonlijk haat ik kaarten waarbij alles door elkaar staat en bijvoorbeeld vies zijn van de buitenkant en dat soort scheiss. Ieuw. Don't like that, mate.

Maaaar er zijn dus ook slimme trucjes om ervoor te zorgen dat je omzet groeit, zonder dat ook maar iemand dit doorheeft. Ene meneer Gregg Rapp weet hier alles over. Wanneer je volgens hem onderstaande handelingen uitvoert, 'stroomt' het geld binnen.

  • Gebruik geen euro-teken: Just use some cijfers!
  • Stop de prijs een beetje weg: Maak het de gasten niet te makkelijk om alleen maar de hele tijd prijzen te vergelijken.
  • Gebruik dure producten als afleidingsmanoeuvre: (bijna) Niemand kiest het duurste gerecht op de kaart, maar vaak wel het een na duurste gerecht. Als je dus zorgt voor veel dure gerechten, zal je omzet dat ook merken.
  • Zet de meest winstgevende producten rechts bovenaan: Blijkbaar kijken wij mensen wanneer we een kaart openslaan als eerste rechtsboven. Zorg dat hier dan ook je meest winstgevende producten staan!
  • Beschrijf de producten zo levendig mogelijk: Maak er een leuk sprookje van ofzo!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten